Talimat mı Malumat mı?
Turgay Demirel Vatan'a verdiği röpörtajda şöyle diyor
"Fatih Söylemezoğlu orada 13 saniye kala kurala göre bir yorum yaptı ve düdük çaldı. Bu esasında değişen bir kural. ‘Top oyunda değilken, yapılan her faul sportmenlik dışı olarak çalınır’ şeklinde karar. Top oyuna girmeden böyle bir şey çalınmasın diye MHK’nin bütün hakemlere sözlü olarak uyarısı vardı. Defalarca yapıldı bu uyarı bütün toplantılarda. O toplantılarda diyorlar ki; bu çok ağır bir karar olur. Topu oyuna sokarken eğer itişlerde, birebir mücadelelerde faul çalınacaksa bunu top oyuna girdikten sonra çalın. Ya da çalamıyorsanız iki tarafı da ikaz edin. Topu tekrar oyuna sokması için oyuna sokacak oyuncuya verin. MHK’nin bütün hakemlere yaptığı uyarılar var. Ve bu nedenle bu karar sene başından beri bu şekilde hiç uygulanmadı. Maçın son 13 saniyesinde durum berabereyken böyle bir karar çıkınca kural doğru ve geçerli olmasına rağmen, hiç uygulanmasın talimatı verilmesine karşın bu uygulanınca doğal olarak sert bir tepki oluştu.
Şunu anlıyoruz ki bu ifadeden böyle bir düdük çalınmaması konusunda hakemlere bağlayıcı talimat bile verilmiş, peki nasıl böyle bir düdük çalabildi bu adam Kaan Kural'a göre kural adamı olan objektiflik tanrısı Fatih Söylemezoğlu verilen talimata karşın nasıl böyle bir düdük çalabilmiş, başka yerlerden aldığı talimat daha mı etkiliymiş.Bu düdüğü ve onun ardından Fenerbahçe taraftarını ve oyuncularını cahil olmakla itham eden objektiflik adı altında kin kusan kalemleri de.
25 Haziran 2009 22:56
Basketbol Federasyonu Başkanı Turgay Demirel’in geçtiğimiz günlerde hakemleri eleştiren açıklamaları tepki aldı.
Bir gazeteye, “Biz top oyuna girmeden yapılan hareketin sportmenlik dışı faul olma kararının ağır olduğunu düşünüyoruz. Bu kural var ama talimatlarda uygulanmamasını istedik” diyen Demirel’in böyle bir anlayış içinde bulunmasının rahatsızlık verici olduğunu söyleyen eski FIBA hakemi Memduh Öget sert konuştu.
Dünya Kupası’nda maç yönetmiş bir hakem olan Öget, “Ben hakem arkadaşlarımla da konuştum. Böyle bir talimatın olmadığını söylediler. Zaten MHK’nin de hakemlikten gelmemesi nedeniyle sıkıntı doğuyor. Bu bir FIBA kararı. Bu isteğe göre değiştirilemez. Avrupa Şampiyonası’nda bizim oyuncumuz bu hareketi yapsa ve sportmenlik dışı faul çalınsa ne olacak? Oyuncular da bunu bilmiyor. Seminerlerde bunu oyunculara açıklamak istendi ama olmadı. Demirel’in böyle bir açıklama yapması anlaşılır gibi değil. Hakemleri desteklemek yerine hedef haline getiriyor. Kesinlikle istifa etmesi gerekiyor” dedi.
25 Haziran 2009 23:04
Memduh Oget de cetenin 1 numarali uyesi. Sanirim kurtlar vadisi jargonunda baron diyorlar, oyle bir adam. Sanirim 95'teki kupa finaliydi, Efes'le final oynuyorduk, Ibo'ya o kadar komik fauller calip 5 faulle oyundan atti ki o gunden beri en nefret ettigim 10 insan siralamasindan dusmedi, George Bush bile kendisini gecemedi. Memduh Oget de manevi evladi Fatih Soylemezoglu gibi Efes'e bir kupa vermenin rahatligiyla cok rahat uyuyorlarmis her gece.
Calinan bu faul futbolda kaleciye istemsiz geri pasa en direkt serbest vurus calmak kadar mantikli. O da var talimatta bu da var, bunun calinmasini FIBA karari degismez diye yuzsuzce savunabilmek icin arkasi saglam bir cete kurmak lazim, Memduh ve tayfasi gibi...
25 Haziran 2009 23:51
sanırım 1995 de kütahya da ki türkiye kupası finali ibo 5 faul alıp çıkınca naumoski 30 küsür sayıyla maçı tamamlamış ibo benchte sandalyeleri falan yumruklamış efes de kupayı kazanmıştı. memduh öğet hücum faul çalma konusunda fetişist bir arkadaşımızdı kendisi olsa o pozisyonda charles smith'e hücum faul çalar ve efes pilsen benchi tarafından linçe uğrardı muhtemelen :)
26 Haziran 2009 00:43
Memduh Öget'in nasıl biri olduğunu ben de az çok biliyorum ama haberi kopyalamamın sebebi, kuralın uygulanmama talimatı vermemesiyle ilgili. Memduh Öget'in nasıl bir kişilik olduğu ve hangi çetenin içinde bulunduğu, onun bu talimatın uygulanmaması konusunda söylediklerinin doğru olmasını engellemez. Kaldı ki Turgay Demirel ve şürekasının da kimler tarafından seçildiğini biliyoruz. Asılsız da değil bu söylemim, Murat Özaydınlı serideki 5. veya 6. maçtan sonra çıkıp, "biz getirdik, biz indiririz" minvalinde bir şeyler söyledi, yani benim söylediğim bir iddia değil, gerçek. Turgay Demirel'in hangi amaçlarla orada oturduğunu hala göremeyen varsa da kördür kanımca.
Tabii, umuyorum bu yazdıklarım hemen Galatasaraylı oluşuma yorulmaz veya "Fenerbahçe düşmanısın!" diye yargılanmama neden olmaz. Zira, zerre alakası yok. Aynı şeyleri ben Galatasaray veya başka bir kulübün başına geldiğinde de söyleyeceğime inanıyorum, tabii bunu şu an kanıtlamamın bir yolu yok. Eğer yine yanlış anlaşılırsa ne ala, yapabileceğim bir şey yok.
Türkiye, basketbolda FIBA'ya bağlı ve dolayısıyla FIBA'nın oyun kuralları çerçevesinde hareket etmeli kendi liginde. Zira, FIBA'yı tanırken, kabul ederken, ona bağlılığını ifade ederken, onun koyduğu oyunun kurallarını da kabul etmiş oluyorsunuz. Kısacası, federasyonun böyle bir talimat verme gibi bir hakkı olamaz. "Yüzsüzce savunabilmek"le ne alakası var, gerçekten çözemedim. Ayrıca, Kaan Kural'ın da bahsettiği gibi Fatih Söylemezoğlu kural kitabini aynen uygulayan bir hakem. Turgay Demirel'in yaptığı şey ise - tabii onun da doğruluğu muamma, bir kesinlik yok - "talimat" vermek. Kural ile talimat kavramları arasında büyük bir fark var siz de takdir edersiniz ki.
Ayrıca, şu da atlanıyor gibime geliyor. Fatih Söylemezoğlu, orada sportmenlik dışı faul çaldığında durum berabereydi ve 13 saniye gibi bir süre kalmıştı geriye. Ömer Onan'ın faul yaptığı konusunda herkes hemfikir sanıyorum. Kuralın konulmasının amacı, takımın, kendine herhangi bir avantaj sağlayamaması. Ömer Onan'ın faulü yaptığı oyuncu Charles Smith, gayet iyi bir serbest atıcı ama şöyle de bir şey var. Sizin savunduğunuz gibi sadece faul çalındı diyelim. Smith, serbest atışların birini kaçırdı veya ikisini de kaçırdı, Fenerbahçe basketi buldu ve maçı kazandı. Ya da Smith ikisini de soktu serbest atışların ama Fenerbahçe kalan sürede bir üç sayılık basketle maçı kazandı. Olabilir miydi? Böyle bir ihtimal var mıydı? Kesinlikle. Yani, Fatih Söylemezoğlu'nun burada faulü yorumlaması da oldukça güç. Fenerbahçe'nin bunu son hücumu kullanma amaçlı yapıp yapmadığını bilemez sonuçta net olarak. Evet, elbette Fenerbahçe son hücumu kullanmak için yapmadı bunu bilinçli olarak ama dediğim gibi orada maçı yöneten hakemin yorumlayabileceği türden bir şey değil bu. Zira serbest atışların sonucuna göre Fenerbahçe'ye avantaj sağlayan bir durum olabilirdi...
26 Haziran 2009 01:18
Efenim sıçtık şimdi sıvıyoruz tüy dikecek arkadaşlar lazım demek istemiş. Mazur görün. Altına yapmayan bilmez bu durumu. Malum seçimler gelicek gene vs. Zor iş zor. Her soyadı demirel olan kıvrak olamıyo demek ki:)